Villkor & Info

Priser och betalning

Alla priser är dagsaktuella och kan komma att ändras i framtiden. Individuellt och aktuellt totalpris för din beställning summeras i kassan, inklusive eventuella avgifter för frakt (utom eventuella tillägg enligt villkor under “Leveranser”) och betalning, samt moms.Vi reserverar oss för felaktigt inskrivna priser. Ev kampanjer, rabatter etc som lanseras efter ert orderläggande och innan leverans kan ej tillgodoräknas.

Alla plantor reserveras/tas upp efter just er beställning.
Om ej annat överenskommits betalar du kontant/kort/swish vid leverans efter mottagen varuleverans.
Ni står alltid för frakt tillbaka till oss om ni avvisar er leverans på plats till Chaufför.
Kostnad på detta är 1.899kr.som kommer faktureras i efterhand.

Ångerrätt – enligt distansavtalslagen
Distansavtalslagen gäller ej för växter vilket innebär att du inte har 14-dagars ångerrätt. Naturligtvis gör vi vad vi kan för att tillmötesgå eventuella önskemål efter felköp men ber dig noga tänka igenom dina behov innan du beställer. Läs mer om distansavtalslagen hos Konsumentverket: http://www.konsumentverket.se/
Rotklumpar och barrotsplantor går ej ångra köp på.

Leveranstider
Leveranstid under planteringssäsongen (räknas från mars/maj till september/november beroende av
leveransort) är inom tre veckor från beställningsdatum, normalt 10-14 arbetsdagar. Beställningar lagda utanför planteringssäsongen levereras snarast då säsong tillåter plantering. Extra kostnad för frakt tillkommer.
Notera att leveranser utanför våra ordinarie leveransrutter, t.ex. till Gotland, Dalarna, Värmland, Gävleborg
och norrut, kan dröja längre då samordning är nödvändig. Många leveransföretag levererar endast någon dag per vecka i vissa områden. Vi aviserar via SMS/mail eller telefonsamtal 1dag innan leveransdag. Detta går ej styra då det ska synkroniseras med Postnord, DHL, Schenker etc – Leveransföretagets villkor gäller.

Leveranstider för planteringar är följande: Efter godkänd offert återkommer vi inom 7-14 dagar med ett datum som beroende på säsong ligger 1-30 dagar framåt. Vi arbetar miljövänligt och tar område för område
– ni kan ej påverka datumförslag. Givetvis sker fortlöpande. Om inte produkten är specificerad på er beställning använder vi det bästa efter säsongen. Dvs rotklumpar används ej under den varma årstiden.

Tills du mottagit officiell avisering är alla uppgifter om leveransdag/tid att betrakta som preliminära då verksamheten är känslig för omständigheter utanför vår kontroll. Även efter avisering kan det i extremfall förekomma förseningar pga sjukdom, fordonshaveri eller liknande. I sådana fall utgår generellt ingen ersättning eller rabatter även om du som kund drabbas av extra kostnader eller inkomstbortfall.
Prioriterad leverans kan oftast ordnas mot tillägg och efter överenskommelse i de fall en exaktare leveranstidpunkt krävs. Detta sker isåfall med mindre lastbilar på 3.5 ton.Observera att vi normalt levererar thujor och andra häckväxter med lastbilar med en totalvikt närmare17000 kg och därför inte når ända fram till alla adresser. De levereras lösa, styckvis ,ej på pall ,då man måste vara förberedd för avlastning.Om chauffören blir tvungen att lasta av själv då tillkommer fast kostnad på 1.899kr.

Om du vet eller misstänker att din adress inte kan nås lämnas dina thujor på närmast möjliga plats eller på annan överenskommen plats/adress.

Vi lämnar plantor på närmsta farbara plats – dvs vi bär ej ut plantor på tex baksidor av hus etc. Eventuell tillkommande kostnader för bärgning, lyftkran för att lyfta in på adress tillkommer, vi levererar till närmast möjliga plats som går att komma fram till. Chaufför avgör på plats.

Reklamationer och garantifrågor
Vid felaktig varuleverans (fel antal eller felaktig/skadad vara) är du skyldig att omgående kontakta oss vid mottagen leverans så att vi i första hand kan rätta till felet, alternativt komma överens om lämplig kompensation. Notera att du inte kan reklamera en planterad planta. Vid åberopande av växtgaranti gäller att du låter växten stå kvar på växtplatsen tills du rådgjort med oss
och har möjlighet att tillhandahålla aktuella fotografier som tydligt visar vad du anser är grund för åberopande av garanti. Är det mer omfattande utbyte kan även garantibesök komma att göras.
I båda dessa fall gäller att du måste starta ett ärende via formuläret . Viktigt är att alltid rapportera eventuella problem så snart som möjligt. Exempelvis måste ovillkorligen garantiutbyten som efterfrågas på våren efter leveransår ha rapporterats på hösten 30/09 leveransåret. Vid höstplantering gäller 15/2. Alla reklamationer kring planta förutom antal som är fel i leverans tas emot endast via e-post till [email protected]

Aktuell planta/aktuella plantor som planterats och reklameras får ej tas upp eller på annat sätt förstöras förrän reklamationen hanterats och överenskommelse gjorts.

En planterad planta är en godkänd planta oavsett sort – inga återtag eller ev justeringar på pris kan då göras. Ev justeringar i pris pga fel i höjd hanteras med att justera ner till närmaste höjd på hemsida. Planta mäts i sträckt tillstånd från ovansida kruka och längst ut till toppskott INNAN plantering. Ofta då det blir en vall efter plantering som är bra för plantan men minskar höjden något.

Avbeställning av order innan leverans
Avbeställning efter 24 timmar från beställningstidpunkt men inom 48 timmar debiteras med 25% av ordervärde (exklusive frakt- och eventuella betalningskostnader). Avser täcka dom kostnader vi debiteras av plantskolan och för transporttjänst .

Avbeställning efter 48 timmar från beställningstidpunkt debiteras med 50% av ordervärde (exklusive frakt- och eventuella betalningskostnader).
Avser täcka dom kostnader vi debiteras av odlaren, för transporter inom Polen och för transport till Sverige.
OBS! Avbeställning ska alltid göras skriftligt via våras mail: [email protected] och invänta bekräftelse på detta.

Avbeställning av bokade tjänster ,gäller plantering samt vintertäckning
Avbokningar av tjänsten plantering eller vintertäckning måste göras skriftligt via email till [email protected] innan 48timmar efter lagt order. Vid avbokning senare debiteras 50% av ordervärdet vilket täcker kostnader för beställda personal, material och logistiken, samt nedlagt tid.
OBS! Vi gör alltid en bedömning av era plantor innan täckning, den skall vara i god kondition och vi förbehåller oss rätten att besluta att Ej täcka den på plats.

1. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.

Genom att använda Klarna Faktura godkänner du vår användning av dina personuppgifter i enlighet med Klarnas dataskyddspolicy, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES-området.

Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08- 120 120 10 Mån-Tors mellan 08.30 – 21.00, fredagar 12.30-21.00 och helger 10.00 – 17.00.

HUR DU HANDLAR HOS OSS: 

För att genomföra ett köp på Nordensgard.se går du igenom följande steg.
1. Hitta den vara eller de varor du vill ha och lägg dem i varukorgen, fortsätt sedan till kassan.
2. Skriv in dina personuppgifter.
3. Välj leveranssätt/betalningssätt.
4. Acceptera våra köpvillkor.
5. Kontrollera att all information är korrekt och godkänn ditt köp.
Alla priser är inkl. moms och andra skatter. Priserna är dagspriser.

När du handlar på Nordensgard.se ingås avtal på svenska.
Om du handlar via KLARNA måste du kontakta deras kundtjänst.

Klarnas kundtjänst telefonnummer: 08-120-120-10

• Ni mailar in till oss med begärd info, saknas ev ordernummer och foto så behandlas ej er reklamation.
• Vi gör en analys av att ni uppfyller våra garantivillkor kring jordförbättring, plantering och
bevattning. Så gör en komplett ifylld reklamation.
• Vi återkommer till er via mail eller samtal inom 10-20 arbetsdagar för åtgärdsförslag.
• Åtgärdsförslag utförs tidigast den första svala perioden efter er planeringsperiod. Dvs Ni planterar
Mars – Juni – åtgärd görs i Sept/okt. Ni planterar Juli-Okt – åtgärd utförs April/Maj året efter.
• Vi ersätter planta som dömts ut, ej arbete som är utfört.
• Åtgärdsförslag behöver inte vara ny planta utan kan ges i råd av tex nedklippning, gödning,
bevattningssystem etc.
• Planta som ersätts ska vara utan chans för överlevnad, pga fördröjning i vintergrönt så tas det i hänsyn i och med att åtgärd görs först efter att plantan ska ha etablerat sig.
• Garantibyte sker en gång per order, dvs ej garanti på garanti. För att undvika problem så görs avräkning av eventuella bytesplantor inte innan minst 3-6 månader efter plantering. Detta för att undvika att fel antal plantor levereras ut på garantin. Ofta repar sig plantor, men kan också vara så att fler behövs bytas och då får vi med dessa också.
• Ni som vintertäcker och skyddar era plantor omfattas av ett eventuellt andra byte vid uppvisad kvitto som uderlag för köpta väv.Utan kvitto kommer inte godkännas garanti.
• 12 månaders växtgaranti täcker maximalt 20% av levererade plantor.
• Droppslang ska vara monterad. Har det varit bevattningsförbud i ert område ska ni kunna bevisa eget/inköpt vatten.
OBS! Alla godkända utbyten av plantor på garantin avhämtas hos Nordensgard`s lager i Södertälje alternativ skickas mot en fraktkostnad av 1.899:-

Personuppgifter
Vi följer personuppgiftslagen (PUL) och tar fullt ansvar för de personuppgifter du lämnar till oss. Dina lämnade uppgifter används enbart för administrativa uppgifter samt för att ge dig viktig information.
Inga uppgifter kommer att säljas, överlåtas eller på annat sätt göras tillgängliga för tredje part utom för kvalitetsuppföljning. Självklart kan du begära ut de uppgifter vi har lagrade och även få dem ändrade eller raderade.
Frakter Öland, Gotland och Norrland som inte tillhör vårt ordinarie transportområde har speciella fraktkostnader.
Planteringar omfattas av särskilda villkor där kunden ansvarar för följande:
• att rimligt jordmånsdjup finns att tillgå för aktuella plantors rotsystem.
• tillkomst till planeringsplats ska vara så att förflyttning av plantor från lossningsplats är godtagbar, dvs vet ni att det krävs att plantor ska bära runt hus – meddela oss detta innan ankomst för ev prispåslag. Generellt ser vi att vi inte bär i kuperad terräng eller längre än max 30-40 meter som längst bort.

• att befintlig jord är av rimligt god kvalitet. Jord som krävs för att uppnå tillräckligt bra förhållande
ingår enligt er valda produkt – räcker inte detta då vi kan se skillnad under mark debiteras detta
extra enligt prislista.
• att tillträde till aktuellt planteringsområde medges för verktyg och maskiner.
• att kabel- och röranvisning, samt därtill relaterad utmärkning, finns. Fiberkabel ska vara utmarkerad. Vårt ansvar täcker 1 meter runt fiberkabel. Utöver denna diameter är det er
hemförsäkring som täcker eventuella skador. Avhjälpande vid fel av oss sker skyndsamt – inga skadestånd betalas för ev avsaknad av fiber under reparationstiden.
• att vatten finns att tillgå inom aktuellt planteringsområde. Samt trädgårdsslang som räcker till en anslutningspunkt till er nyplantering.
• att ingen befintlig vegetation inkräktar menligt på planteringen ovan eller under markytan. Tas bort per löpande räkning. Tänk på att rötter under mark oftast kräver grävmaskin.
• att stenar eller annat gods i marken inte är av en beskaffenhet som menligt påverkar planteringen eller verktyg och maskiner att planteringsområdet är rimligt väl dränerat.
• RUT-avdrag kan göras på vissa delar av arbete, summan av detta framgår på orderbekräftelsen, det är ditt ansvar som kund att kontrollera att summan vi kommer debitera finns tillgänglig på ditt skattekonto. Om vi inte kan debitera Skatteverket summan för RUT åligger det dig som kund att betala denna summa direkt till oss.
• Planteringar beställda genom oss utförs av vår egen personal och i egen regi.

Ej uthämtade / mottagna varuleveranser:

Vänligen notera att ej uthämtade eller mottagna varuleveranser med plantor kommer att debiteras fullt ut då risken för permanenta skador under långvarig lagerhållning och transport är att betrakta som given. Gäller oavsett odlingssätt. Vid avisering från transportföretag måste ni anpassa er efter företaget . Ej avhämtade plantor som bokats för avhämtning debiteras fullt efter 3 dagar.

Garantier
Vår växtgaranti innebär att du som kund ska få en felfri växt som uppfyller branschens krav på kvalitet, sundhet och sortäkthet. Du har därför alltid 12 månaders växtgaranti på våra växter.Denna garanti innebär att en planta som inte är sortäkta eller inte utvecklar sig normalt, trots adekvat skötsel och växtplats, ersätts av en ny planta med samma sort och höjd enligt tidigare order under garantitiden men täcker maximalt 20% av levererade plantor.
Eventuella utbyten sker endast april/maj/juni och sept/okt/nov. Det innebär att tidigast utbyte av vårplanterade växter är på hösten och tvärtom. När ni befarar att växten inte utvecklar sig normalt, sänd oss foto och beskrivning av ärendet till kontakta oss/reklamation, mejla till: [email protected]
Garantin gäller inte för skador som uppkommit efter köpet och som orsakats av bristande omvårdnad, felaktig skötsel, olyckor eller annat utanför vår kontroll. Detta inkluderar exempelvis bristande bevattning ,köld- eller vindskador, felgödsling, felaktig plantering, undermålig dränering på växtplatsen ,översvämning, förgiftning och skador orsakade av djur eller människor.

Vidare görs inga garantiutbyten under den tidiga etableringsperioden, inom 3-6 månader efter plantering, och såvida det inte kan påvisas att plantorna bar på sjukdom vid leverans täcker garantin maximalt 20% av
levererade plantor. Deponi av gamla plantor vid utbyte hanteras av Er som kund.Vid ett godkänt garantiärende så ingår ej plantering utav plantor, det ombesörjer du som kund.
Vid ett godkänt garantiärende så bekostas frakten för utleverans av plantorna av er kunder, för att ni ska kunna få era plantor skickade till er så måste ni först betala frakten på 1.899 kr (Gotland, Öland och Norrland
har andra fraktkostnader). Denna kostnad faktureras och inga plantor körs ut innan betalningen är genomförd.
Observera att garantin inte förlängs i samband med utbyten, varken för utbytesplantor eller för ursprungligen levererade plantor, och således görs garantiutbyte vid ett tillfälle.

Garantin för vintertäckning är endast tillgänglig för kunder som köpt plantor av oss.

Vidare förbehåller vi oss rätten att:

• annullera beställningar som inte kan effektueras inom rimlig tid eller till rimlig kostnad. Mail skickas till er senast 7 dagar efter beställning.
• annullera beställningar, eller kräva förskottsbetalning, där vi efter kontroll har starka skäl att misstänka oförmåga eller ovilja att betala. Efter sedvanlig UC.
• ev annullera beställningar som understiger 1000:- i ordervärde.
• I och med att du godkänner dessa villkor avsäger du dig all rätt till eventuella skadeståndsanspråk på ByggOne Sweden AB.
Vi reserverar oss för eventuella skrivfel i texter och prisuppgifter. Notera även att samtliga produktbilder på www.nordensgard.se visar ett unikt exemplar av levande växter och sålunda inte är identiska med dom växter som levereras. Vissa plantor visas efter klippning.

LYCKA TILL MED DIN THUJAHÄCK!